Logo witryny

Na co zwrócić uwagę, gdy wybierasz test osobowości

2024-01-24 Predyspozycje

Na co zwrócić uwagę, gdy wybierasz test osobowości

Zrozumienie samego siebie stanowi pierwszy krok w rozwoju osobistym i zawodowym. Testy osobowości mogą być przydatnym narzędziem na tej drodze, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonstruowane. Oto czego należy się trzymać, aby ocenić, czy test osobowości jest wartościowy?

Trafność

Najlepiej ją opisać jako dokładność testu. Trafność mówi nam, czy test mierzy to, co ma mierzyć? Dobry test powinien precyzyjnie oceniać cechy, które zamierza badać, takie jak twoje preferencje w podejmowaniu decyzji lub styl komunikacji. Trafność stanowi podstawowe wymaganie dla każdego testu osobowości. Dobry test musi dokładnie mierzyć te aspekty osobowości, które deklaruje. Aby to ocenić, warto sprawdzić informacje na temat badań walidacyjnych potwierdzających zgodność wyników testu z innymi uznawanymi metodami pomiaru tych cech. Na przykład, jeśli test twierdzi, że mierzy otwartość na doświadczenia, wyniki powinny być zgodne z innymi uznawanymi metodami pomiaru tej cechy.

Rzetelność

Jest synonimem wiarygodności. Rzetelność oznacza stabilność i niezmienność wyników w różnych warunkach i momentach. Informuje nas o spójności wyników. Wyniki powinny być spójne nawet po wielokrotnym przeprowadzeniu tego samego testu. Rzetelny test daje powtarzalne wyniki, niezależnie od warunków, w których jest przeprowadzany. Jest to szczególnie ważne w kontekście prognozowania zachowań lub zawodowych kompetencji. Metody oceny rzetelności obejmują test-retest, równoległe formy testu oraz wewnętrzną spójność narzędzia.

Standaryzacja

Testy muszą posiadać jednolite procedury i instrukcje, aby zapewnić porównywalne wyniki niezależnie od osoby przeprowadzającej test. Wyniki testów powinny być niezależne od subiektywnych interpretacji osób je przeprowadzających. Testy standaryzowane mają precyzyjne instrukcje dotyczące sposobu przeprowadzenia, zadawania pytań oraz oceny odpowiedzi. To wszystko ma na celu minimalizację wpływu zewnętrznych czynników na wynik.

Normalizacja

Dobrze skonstruowany test posiada normy, które pozwalają zrozumieć wyniki w kontekście średnich dla danej populacji. Testy powinny być normowane na odpowiednio dużej i reprezentatywnej próbie populacji. Dzięki temu można ocenić, jak dana osoba wypada w porównaniu do innych osób. Normy umożliwiają interpretację wyników uwzględniając demograficzne dane takie jak wiek, płeć czy poziom wykształcenia.

Adaptacja

Test powinien być dostosowany do konkretnej grupy, dla której jest przeznaczony, uwzględniając kulturowe i językowe niuanse. Często testy są tworzone w jednym kulturowym i językowym kontekście, a następnie adaptowane do innego środowiska. Ważne jest, aby test był odpowiednio dostosowany, uwzględniając różnice kulturowe i językowe, które mogą wpływać na sposób rozumienia pytań i interpretacji odpowiedzi.

Informacje na temat wyżej wymienionych cech powinny być łatwo dostępne na stronie lub u konsultantów poszczególnych testów.

Więcej informacji:

Poznaj Siebie (https://poznaj-siebie.pl/)

Human Skills (https://www.humanskills.pl/)

Albrech&Partners (https://albrechtpartners.com/)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Przeglądając tę witrynę, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookie.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Zapomniane hasło

Udostępnij